Continuăm seria interviurilor din sfera politică, cu candidatul PNL la primăria municipiului Craiova, Nicolae Giugea.
Reporter: Am dori să ne spuneți câteva lucruri despre dumneavoastră cât și despre cariera anterioară/actuală.
Nicolae Giugea: Sunt profesor universitar. Aceasta este principala calitate pe care mi-o asum. Am o experiență de peste 30 de ani în horticultură și oenologie, domenii unde am obținut rezultate care mă fac mândru de cariera mea. Dacă ar fi să amintesc doar faptul că sunt coautor la un nou soi de strugure de masă, Oltean, sau de premiul acordat la Paris de către Organizația Internațională a Viei și Vinului și ar fi suficient. Dar principala mea realizare în acest domeniu sunt studenții mei. Faptul că mulți dintre ei lucrează la marile crame din țară, că obțin premii la concursurile internaționale de vinuri din lume, că au pus umărul să facă din acest sector unul dintre cele mai dinamice ale întregii economii românești, îmi întăresc convingerea că munca mea la catedră a dat roade.
Din punct de vedere al activității publice, am fost primar de comună, prefect (de două ori), preșdinte al ADS, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și acum sunt deputat. În fiecare dintre aceste funcții am căutat să îmi îndeplinesc misiunea cât am putut de bine și cred că, în cea mai mare parte, am reușit.
Reporter: Ce v-a determinat să alegeți cariera politică?
Nicolae Giugea: Sincer, eu nu mă consider un om politic, pentru că experiența mea principală este în administrație. Dar m-am convins, în toți acești ani, că nu există administrație pură, fără o componentă politică. Ce m-a determinat să intru în viața publică? Cred că nevoia de a face ceva concret pentru comunitate. În orice meserie, posibilitatea de a influența viața oamenilor este destul de limitată. În activitatea publică acest lucru este mult mai pregnant și simți că deciziile pe care le iei pot schimba viețile celor din jur. Acest sentiment mi-a fost întărit, de exemplu, ca prefect când a trebuit să gestionez cele mai dificile inundații din istoria județului Dolj. Și, fără falsă modestie, pot să spun că m-am descurcat bine, iar faptul că, după inundații, Guvernul a finanțat construirea unui nou sat (care chiar așa se numește Rastul Nou) mi se datorează în mare parte.
Reporter: Îmi puteți spune o persoană/ personaj pe care o/îl aveți ca și model în viață?
Nicolae Giugea: În mod sigur, mare parte din ceea ce sunt acum o datorez profesorilor mei. În special profesorului meu Aurel Popa, unul dintre marii oenologi pe care îi are România, la rândul lui elev al profesorului Teodorescu, cel care a pus bazele oenologiei românești moderne. Am învățat de la el nu doar ce ține de meseria noastră, una dintre cele mai frumoase, de fapt cea mai frumoasă dacă mă întrebați pe mine, ci și să fiu atent la orice detaliu atunci când fac un lucru, să nu renunț la ceea ce mi-am propus, indiferent ce spun cei din jur, să nu mă cred niciodată deținătorul adevărului absolut, să îi ascult pe cei din jurul meu, pentru că de la oricine poți învăța ceva, și, beneficiind de toate acestea, să îți urmezi propria cale.
Reporter: Ce calități/aptitudini/experiență din trecut vă recomandă pentru cariera politică?
Nicolae Giugea: După cum spuneam nu mă văd ca om politic, ci ca om de administrație. Iar ceea ce mi-au insuflat profesorii mei – corectitudinea, atenția la detalii, capacitatea de lucru în echipă, ideea de a nu renunța la ceea ce mi-am propus să fac, toate acestea m-au ajutat și consider că mă ajută și acum în activitatea publică.
În același timp, meseria de profesor m-a determinat să fiu atent la oameni, să îi ascult și să învăț de la fiecare. Și am mai învățat ceva – că indiferent de acțiunile noastre, oamenii de lângă noi sunt cei mai importanți. De câte ori îți faci un plan, trebuie să te gândești pe cine și cum ajuți în acest fel.
Reporter: Care sunt măsurile propuse de dumneavoastră pentru eficientizarea unei activităţi în mod cert deficitare în oraş, spre exemplu transportul public în comun?
Nicolae Giugea: RAT Craiova are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din țară. Primăria Craiova s-a lăudat că a modernizat tramvaiele, dar acestea se strică frecvent și au ajuns să fie remorcate de basculante. Recent, în 24 de ore, trei tramvaie s-au stricat paralizând practic circulația în comun.
Primăria s-a lăudat că a accesat un proiect European pentru autobuze electrice, dar nu a fost în stare să organizeze o licitație. Autobuzele pe care le-a cumpărat din bani împrumutați sunt pe motorină, în condițiile în care în toată Europa acest gen de mijloace de transport în comun sunt eliminate din flotele municipalităților.
În ceea ce privește managementul acestei regii, să spunem doar că 65% din cifra de afaceri a regiei este formată din subvenția primită de la Primărie.
Cam de aici se pleacă. Ce ar fi de făcut, pentru a schimba situația? Evident, în primul rând schimbat imediat parcul auto al regiei. Pentru asta există posibilitatea de a accesa fonduri europene, mai ales că, în următorul exercițiu bugetar, România va avea la dispoziție o sumă consistentă, iar o bună parte va fi pentru transporturi. Dar, în privința accesării fondurilor europene, există două probleme – trebuie să ai o echipă bună care să scrie proiectul și una la fel de bună care să îl implementeze. Altfel, pățești ceea ce pățesc administrațiile PSD – proiectele se blochează, sau dacă sunt duse la final, se lasă cu numeroase corecții financiare și, uneori, cu dosare penale.
Schimbarea parcului auto nu este suficientă. Traseele RAT trebuie regândite, pentru că nu mai corespund actualei situații a Craiovei. Vă dau un singur exemplu. Bariera Vâlcii deși s-a dezvoltat mult în ultimul timp nu are niciun mijloc de transport. De fapt în aceeași situație se află toate cartierele care s-au dezvoltat la marginea orașului. Acolo trăiesc mii de oameni care nu beneficiază de acest serviciu public esențial pentru un oraș modern.
Și acesta sunt doar măsurile minime. Apoi, trebuie să ne gândim la posibiltatea de a introduce troleibuzul în Craiova, de a face linii de transport în comun pentru cei care locuiesc în afara orașului, dar lucrează în Craiova, șamd.
Reporter: Ce proiecte aveți în plan pentru dezvoltarea Craiovei?
Nicolae Giugea: Pentru a se dezvolta, Craiova are nevoie să fie conectată la restul țării. Din păcate, sub guvernarea PSD, Craiova a fost izolată, devenind aproape o insulă. Acest lucru este pe cale să se schimbe. Guvernul Orban a dat drumul lucrărilor la Drumul Expres Craiova Pitești și acum se lucrează din plin. Nu este singura investiție de acest gen – va exista Autostrada Sudului – Craiova- București, iar orașul nostru va fi legat și la Autostrada Lugoj – Deva. Cu alte cuvinte, orașul nostru va fi conectat la marile coridoare europene de transport. În acest fel, ca primar, am argumente solide cu care să mă duc să discut cu investitorii pe care doresc să îi aduc în Craiova.
Cum îi poți atrage să vină la noi? Prin înființarea unor parcuri industriale care să le ofere toate utilitățile și prin debirocratizare. Dacă un investitor își primește Certificatul de urbanism în 48 de ore și Autorizația de Construcție în 5 zile, dacă are la dispoziție un teren cu toate utilitățile la dispoziție, dacă vor exista mijloace de transport în comun pentru angajații firmei, atunci în mod sigur Craiova nu va mai fi ocolită de firmele private. Trebuie să fim conștinenți că bugetul unui oraș se bazează pe impozitele plătite de firmele private. La noi, în momentul de față, Primăria Craiova este cel mai mare angajator. Cu o astfel de structură economică nu poți face un oraș să prospere.
Reporter: V-ați gândit să aduceți noi investitori în Craiova în scopul creării unor noi locuri de muncă? În ce domenii?
Nicolae Giugea: Dezvoltarea Craiovei trebuie să fie legată de două domenii importante – industria și IT-ul. Studiile făcute arată că 80% din economia unei regiuni se dezvoltă pe trei direcții principale – industria auto, industria chimică și industria electrocasnicelor. Craiova are șansa ca firma Ford să fie aici și neșansa ca de a nu mai avea Combinatul Chimic. Dar, cu o politică inteligentă de a atrage mari companii, putem reindustrializa orașul care, înainte de 1989, a fost unul dintre polii industriei românești. Există resurse și se poate face acest lucru, iar cel mai bun exemplu este succesul firmei Popeci care este una dintre cele mai performante unități industriale din țară.
În ceea ce privește IT-ul, aici putem fructifica avantajul unei infrastructuri digitale performante și a existenței unei Universități importante. Se pot dezvolta politici locale de susținere a fimelor de IT și de dezvoltare a lor în sensul de a nu mai face neapărat outsourcing, ci de a dezvolta propriile afaceri. Deși în Craiova există firme foarte bune de IT, primăria nu le-a luat în calcul atunci când a fost vorba de a dezvolta soluții inteligente pentru oraș.
De asemenea, primăria poate susține activ Facultatea de Automatică și Calculatoare. Am să dau exemplul orașului Oradea, acolo unde primarul Ilie Bolojan demonstrează ce înseamnă cu adevărat adminstrație liberală. Acolo, pentru a stopa fenomenul plecării tinerilor din oraș, primăria acordă burse pentru cei care vor să rămână în Oradea și să studieze IT-ul, iar celor care vin din alte orașe le asigură, în mod gratuit, cazarea.
Și mai sunt și alte mijloace disponibile pentru ca orașul nostru să devină un centru regional de IT. Îmi doresc să fac din Craiova un Silicon Valley al României. Și nu numai. Dacă ne uităm nu doar la Oltenia, ci și la nord estul Bulgariei, sau sud vestul Serbiei, Craiova este cel mai important centru urban, și poate să devină principalul actor economic din zonă.
Reporter: Tineretul sau persoanele vârstnice? Care dintre categorii considerați că trebuie avantajată mai mult? Până acum, cine a fost dezavantajat?
Nicolae Giugea: Dacă este un lucru pe care PSD-ul l-a făcut cu consecvență și bine, acesta este împărțirea populației în categorii antagonice. Este vorba despre străvechiul principiu ”Divide et impera”. A gândi în termeni ”categorie care trebuie avantajată” este profund greșit, pentru că oamenii au nevoi, indiferent de vârstă, iar un om politic trebuie să răspundă acestora, fără să țină cont de sex, vârstă, apartenență socială, etc. PSD-ul a pozat mereu în apărătorul persoanelor vârstnice și a celor defavorizate. În realitate, ambele categorii au fost dezavantajate de guvernările PSD. Dacă privim lucrurile realist, fără populisme, persoanele vârstnice sunt avantajate atunci când populația activă este avantajată. Pentru că plusvaloarea o crează cei care sunt acum activi. Dacă dorim să acumulăm resurse pentru a le putea apoi redistribui către cei vârstnici, este nevoie de măsuri de susținenere a celor activi.
De aceea trebuie gândite mijloace prin care cei tineri să își poată fructifica potențialul creativ, iar rezultatele muncii lor vor face ca societatea noastră să fie una prosperă, ceea ce se va reflecta și în nivelul de viață al vârstinicilor.
Degeaba cresc pensiile, indiferent cu ce procent, dacă țara este săracă, inflația mare, iar toată această creștere de pensii se pierde în creșterea de prețuri. Doar președintele Venezuelei a crezut că poți crește salariile tipărind mai mulți bani. Din păcate, PSD-ul nu este departe de această gândire.
Reporter: Dacă ați câștiga alegerile, care ar fi primul lucrul cu care ați începe?
Nicolae Giugea: Cu a aduce o echipă de profesioniști la departamentul de fonduri europene. În următorul exercițiu bugetar, România are alocată o sumă importantă pentru dezvoltare. Ceea ce înseamnă o șansă extraordinară a viitoarei administrații de a avea acces la o sursă de finanțare care altfel nu i-ar fi disponibilă. Or, pentru a putea obține acești bani ai nevoie de oameni cu expertiză în domeniul fondurilor europene. Odată asigurată această sursă de finanțare, poți începe să modernizezi Craiova.
Reporter: Ce reproșați administrațiilor anterioare?
Nicolae Giugea: Că au ținut Craiova pe loc, în timp ce alte orașe s-au dezvoltat.
Că nu au atras investitori în oraș, iar locuitorii au început să plece. Craiova este singurul mare oraș din România care se depopulează. Există o celebră butadă care spune ”Din Craiova se pleacă, în Craiova nu se vine” Din păcate, administrațiile anterioare nu au făcut nimic să schimbe această stare de lucruri.
Că aproape au privatizat orașul, care este acum stăpânit de un grup de interese.
Reporter: Cum vedeți Craiova peste patru ani? Ne referim, bineînțeles, la cazul în care sunteți ales ca și primar.
Nicolae Giugea: Acum când vorbim despre administrații de succes în România sunt amintite invariabil aceleași orașe – Oradea, Timișioara, Cluj, Arad, Sibiu. Îmi doresc ca, peste patru ani, Craiova să fie în rândul acestor orașe. Și sunt convins că așa va fi, pentru că avem potențial, dar nu a fost exploatat niciodată. Acesta este proiectul de etapă, dacă este să folosim un termen din ciclism. Dar planul pe termen lung este să facem din Craiova un oraș pe care alții să dorească să îl ajungă din urmă, așa cum acum noi ne dorim să îi ajungem pe alții din urmă.